Koje ulje za kosilicu?

Motorne kosilice, bilo da su ručne ili traktorske, oslanjaju se na kvalitetno motorno ulje kako bi njihov mali motor radio pouzdano. Ulje za kosilicu podmazuje pokretne dijelove, smanjuje trošenje, pomaže u hlađenju motora i štiti metalne površine od korozije. Korištenje neodgovarajućeg ili nekvalitetnog ulja može dovesti do ubrzanog habanja motora i skupih kvarova.


Stoga je odabir pravog ulja, ispravne viskoznosti i vrste (sintetičko, polusintetičko ili mineralno), ključan za dugi vijek trajanja kosilice.


U nastavku donosimo detaljan vodič koji objašnjava preporučene gradacije ulja za kosilice, razlike među vrstama ulja te savjete o tome koje ulje koristiti za četverotaktne naspram dvotaktnih kosilica.


Preporučene viskoznosti ulja za motorne kosilice

Viskoznost ulja određuje koliko je ulje gusto ili “tekuće” na određenoj temperaturi. Označava se SAE gradacijom, npr. SAE 30 ili multigradnim oznakama poput 5W-30.

Odabir prave viskoznosti ovisi o temperaturama u kojima koristite kosilicu. U pravilu, za četverotaktne motore kosilica najčešće se preporučuju viskoznosti SAE 30 ili višenamjenska ulja poput 5W-30 ili 10W-30.


SAE 30

Monogradno ulje SAE 30 uobičajen je izbor za toplije vrijeme (temperatura iznad ~5 °C). Ono pruža stabilan film podmazivanja u vrućim uvjetima i najčešće se koristi u manjim zračnim hlađenim motorima kosilica tijekom ljeta.


10W-30

Višesezonsko ulje gradacije 10W-30 pokriva širi raspon temperatura (otprilike od -18 °C do +38 °C) te olakšava pokretanje motora na hladnoći. Ipak, na vrlo visokim ljetnim temperaturama (iznad ~27 °C) motor može trošiti nešto više ulja ove gradacije, pa je tada potrebno učestalije provjeravati razinu ulja.


5W-30

Sintetičko ulje gradacije 5W-30 pruža najbolju zaštitu u gotovo svim uvjetima. Ostaje tekuće pri vrlo niskim temperaturama (do oko -30 °C) i zadržava dovoljnu viskoznost na visokim temperaturama (do ~40 °C).

Ono ujedno olakšava pokretanje motora u hladnom okruženju i smanjuje potrošnju ulja pri visokim opterećenjima, zbog čega se smatra odličnim cjelogodišnjim uljem za kosilice.

(Napomena: postoji i konvencionalno 5W-30 ulje koje se koristi uglavnom za vrlo niske temperature ispod 5 °C, primjerice u snježnim frezama, no za većinu korisnika sintetički 5W-30 pokriva sve potrebe.)


15W-50

Za ekstremne uvjete i dugotrajan rad (npr. komercijalno košenje veće površine) preporučuje se sintetičko ulje 15W-50. Ono podnosi kontinuirani rad na visokim temperaturama (od ~-7 °C do 54 °C) bez gubitka zaštitnih svojstava.

Proizvođači poput Briggs & Stratton razvili su takva ulja (npr. Vanguard 15W-50) za profesionalnu upotrebu.

Ulja namijenjena automobilima, poput 10W-30 ili 10W-40, također se mogu koristiti u motorima kosilica ako zadovoljavaju tražene specifikacije, no općenito proizvođači malih motora preferiraju SAE 30 ili slična specijalizirana ulja za kosilice.

Uvijek provjerite u uputama proizvođača motora koje gradacije preporučuje za dani raspon temperatura.


Sintetičko, polusintetičko i mineralno ulje?

Na tržištu se nude tri glavne vrste motornih ulja prema sastavu: mineralna (konvencionalna), polusintetička i sintetička. Razlike među njima utječu na performanse ulja i cijenu:


Mineralno ulje

Ova ulja dobivaju se rafiniranjem sirove nafte (bazna ulja mineralnog podrijetla). Prednost im je niža cijena, često su upola jeftinija od sintetičkih. Međutim, obično sadrže manje aditiva pa mogu brže gubiti svojstva.

Preporučuje se koristiti ih uglavnom u toplijim mjesecima.

Također, stariji motori (vintage ili vrlo dugo korišteni) ponekad su konstruktirani za rad s mineralnim uljem pa neki stručnjaci smatraju da im bolje odgovara klasično ulje nego potpuno sintetičko.


Polusintetičko ulje

Ova kategorija predstavlja mješavinu mineralne i sintetičke baze. Polusintetička ulja nastoje spojiti prednosti oba svijeta. Nešto bolja svojstva i otpornost od čistog mineralnog ulja, uz povoljniju cijenu od potpuno sintetičkog. Često su formulirana tako da zadovolje potrebe širokog spektra primjena, pa se mogu koristiti i u četverotaktnim i dvotaktnim motorima (naravno, uz poštivanje toga da za dvotaktne ide posebno 2T ulje, o čemu više kasnije).

Ukratko, polusintetika je dobar kompromis za hobističke korisnike. Pruža pouzdanu zaštitu motora uz umjerenu cijenu.


Sintetičko ulje

Ova ulja su potpuno laboratorijski proizvedena ili visoko rafinirana od plinskih/naftnih spojeva, s precizno kontroliranim molekularnim sastavom. Karakterizira ih visoki indeks viskoznosti. Vrlo su fluidna na niskim temperaturama (lakše pokreću motor u hladnom startu), a zadržavaju stabilnu debljinu uljnog filma na visokim temperaturama.


Sintetička ulja obično sadrže i bogat paket aditiva (detergenti, inhibitori oksidacije, aditivi protiv trošenja) koji pružaju bolju zaštitu u ekstremnim uvjetima, sporije razgrađivanje ulja i manje stvaranje naslaga i mulja unutar motora.

Praktično, to znači da sintetičko ulje dulje ostaje učinkovito i čisto u motoru. Mnogi proizvođači tvrde da se sintetička ulja mogu koristiti duže prije razgradnje, ali bez obzira na to preporučene intervale izmjene ulja treba poštovati (o tome kasnije). Nedostatak sintetičkog ulja je viša cijena, što neke vlasnike odvraća od prelaska na njega.

Ipak, sintetičko ulje može pomoći motoru kosilice da radi lakše, tiše i potencijalno produžiti njegov životni vijek, posebno ako kosilicu pokrećete i u hladnim i u vrućim uvjetima.


Koje odabrati? Za nove ili intenzivno korištene kosilice, sintetičko ulje često predstavlja najbolji izbor zbog superiorne zaštite.

Za kućnu upotrebu u normalnim uvjetima, i kvalitetna polusintetička ulja će dobro obaviti posao.

Mineralno ulje također će funkcionirati u većini četverotaktnih kosilica. No ključno je da je odgovarajuće gradacije i kvalitete.

Uvijek možete započeti s preporukom proizvođača u priručniku: ako stoji npr. “SAE 30, API SJ” to znači da obično mineralno SAE 30 ulje te klase zadovoljava.

Ako želite dodatnu razinu zaštite i dulje intervale između promjena, možete prijeći na sintetičko 5W-30 ili slično, s time da i dalje mijenjate ulje po preporuci.

Prilikom prelaska s mineralnog na sintetičko ulje (ili obratno) nema posebnog postupka. Dovoljno je jednostavno ispustiti staro ulje do kraja i uliti novu vrstu.


Ulje za četverotaktne i dvotaktne kosilice

Motori u kosilicama dolaze u dvije glavne izvedbe: četverotaktni (4T) i dvotaktni (2T).

Vrsta motora određuje kakav tip ulja se koristi i kako se primjenjuje. Ovdje ćemo objasniti razlike i što to znači za vas pri odabiru ulja.


Četverotaktni motori kosilica

Većina današnjih kosilica za travu (posebno sve benzinske na guranje i svi traktorski modeli) imaju četverotaktni motor.

To znači da motor ima odvojene sustave podmazivanja i goriva. Ulje se nalazi u karteru (spremniku ulja) motora, odakle podmazuje dijelove, dok je benzin odvojen u svom spremniku.

Ulje u 4T motoru cirkulira s pomoću lopatica (prskanjem) ili male pumpice kroz sve ključne dijelove i ne sagorijeva se tijekom rada (osim male količine koja može izgarati kod starijih motora).

Zbog toga se ulje u četverotaktnim motorima mora periodično mijenjati, s vremenom se zaprlja i izgubi svojstva.


Koje ulje koristiti za 4T kosilice? U četverotaktni motor ide obično motorno ulje poput onih opisanih u prethodnim poglavljima. Uobičajene gradacije su SAE 30 ili 10W-30, ovisno o radnoj temperaturi.

Možete koristiti i kvalitetno automobilsko ulje odgovarajuće gradacije, npr. Shell Helix 10W-40 ili Castrol 10W-30, pod uvjetom da zadovoljava API servisnu kategoriju (najmanje SJ ili noviju) i viskozne zahtjeve vašeg motora.

Ključno je da ne miješate ulja različitih vrsta (uvijek dolijte istu vrstu koju ste već u motoru imali, ili ispustite staro pa stavite novo potpuno) i da održavate ispravnu razinu ulja.


Četverotaktni motor ima mjernu šipku (dipstick) ili čep s oznakama za min/max. Redovito provjeravajte da je razina ulja između tih oznaka, osobito prije košenja.

Ako koristite preporučeno ulje i mijenjate ga na vrijeme, četverotaktni motor kosilice može trajati dugi niz godina bez ozbiljnijih problema s podmazivanjem.


Nikada nemojte pokretati 4T motor bez dovoljno ulja. Rad “na suho” i par minuta može uzrokovati nepopravljivu štetu motoru.

Također, nemojte u 4T motor ulijevati 2T ulje ili mješavinu za dvotaktne. Ta ulja nisu namijenjena cirkuliranju u karteru, već sagorijevanju, i neće pružiti adekvatnu podmazanost.


Dvotaktni motori kosilica

Dvotaktni motori danas su rjeđi u kosilicama za travu, ali mogu se naći u nekim starijim modelima kosilica na miješano gorivo ili specijaliziranim uređajima (motorni trimeri, motorne srpove, i sl.).

Ključna razlika je što 2T motor nema odvojeni karter za ulje. On se podmazuje tako da se ulje miješa s benzinom i zajedno sagorijeva u motoru.

Stoga, ulje za dvotaktne motore mora biti posebne formulacije: mora se dobro miješati s gorivom, izgarati čisto i ostavljati minimalno taloga.


Koje ulje koristiti za 2T kosilice? Koristite isključivo specijalizirano ulje za dvotaktne motore, često označeno kao “2T” ili “M2T” na ambalaži.

Ta ulja mogu biti mineralna, polusintetička ili sintetička, ali važnije je da su formulirana za miješanje s gorivom i da nose oznake standarda za 2T ulja (npr. JASO FD, ISO-L-EGD ili slično. Što ukazuje na kvalitetu sagorijevanja i podmazivanja).

Nemojte nikada koristiti obično automobilsko 4T ulje u dvotaktnom motoru. Takvo ulje ne predviđa sagorijevanje i može uzrokovati ozbiljna oštećenja.

U 2T motoru bez ulja ili s krivim uljem, doći će do trenja bez podmazivanja i zabat će se (zatočiti) motor uslijed pregrijavanja i habanja.


Priprema mješavine gorivo-ulje

Dvotaktna ulja se miješaju s benzinom u omjeru koji propisuje proizvođač motora. Uobičajeni omjeri su 1:50 (2% ulja) ili 1:40 (2,5% ulja), iako neki stariji uređaji mogu tražiti 1:32 (oko 3% ulja).

Svakako provjerite točan omjer u priručniku ili na naljepnici spremnika goriva.

Mješavinu je najbolje pripremiti u posebnoj kantici: prvo ulijte potrebnu količinu ulja, zatim dolijte benzin, zatvorite posudu i dobro promućkajte kako bi se ulje ravnomjerno rasporedilo.

U spremnik kosilice zatim ulijte tu izmiješanu smjesu.

Nikada nemojte ulijevati čisto gorivo u dvotaktnu kosilicu.

Uvijek mora biti pomiješano s odgovarajućim uljem, inače će motor ostati bez podmazivanja i vrlo brzo oštetiti cilindar i klip.


Još nekoliko savjeta za 2T

Preporučljivo je pripremati samo onoliko mješavine koliko ćete potrošiti u kraćem roku.

Ako ipak ostane višak, iskoristite ga unutar nekoliko mjeseci. Smjesa goriva i ulja ne bi se smjela čuvati predugo. Nakon ~6 mjeseci ulje može početi gubiti svojstva, što može dovesti do taloga i problema u karburatoru.

Koristite kvalitetna 2T ulja poznatih proizvođača jer ona bolje izgaraju i ostavljaju manje naslaga.

Za dvotaktne motore vrijedi i savjet: povremeno provjerite svjećicu. Naslage ulja na svjećici mogu ukazivati na prebogatu smjesu ili previše ulja u gorivu.


Koje ulje za kosilicu?

1. Garden ulje za kosilice SAE 30, 0,6 L

Motorno ulje za četverotaktne motore, idealno za ručne i samohodne kosilice. Poznata prednost: dobra termička stabilnost, zaštita od trošenja i korozije.

2. Ulje za kosilice 4T SAE 30, 1 L

Slično prethodnom, ali u većoj boci (1 L). Fokus na zaštitu motora: smanjuje trošenje, koroziju i pruža termičku stabilnost. Top Alati

3. Motorno ulje Hexol Standard Garden 10W-30

Višesezonsko ulje koje pruža stabilan uljni film i zaštitu motora pri niskim i visokim temperaturama.

Dobar izbor ako se kosilica koristi kroz cijelu sezonu, s promjenjivim uvjetima.

4. K2 ulje za kosilice i agregate

Specijalizirano ulje s dobrim svojstvima podmazivanja, toplinskom stabilnošću i zaštitom od trošenja.