Kada mijenjati ulje u kosilici?

Redovita izmjena ulja u kosilici jedan je od najvažnijih aspekata održavanja kosilice. Tijekom rada motora, ulje se postupno kontaminira sitnim česticama metalnog trošenja, produktima izgaranja (čađa kod 4T motora također može dospjeti u ulje), te gubi neka svoja svojstva zbog visokih temperatura.

Novo ulje je bistro zlatno-žute boje, dok staro ulje potamni i postane smeđe ili crno uslijed prljavštine i topline kojoj je bilo izloženo.. Tamno i gusto ulje znak je da je izgubilo velik dio sposobnosti podmazivanja i zaštite motora. Zato se preporučuje slijediti smjernice proizvođača o tome kada obaviti zamjenu.


Općenito pravilo za četverotaktne kosilice je mijenjati ulje barem jednom godišnje, obično na početku ili na kraju sezone košnje.


Većina proizvođača navodi i interval u radnim satima:

  • oko 50 radnih sati za kosilice na guranje i samohodne ili
  • 100 sati za vrtne traktorske kosilice, što se često poklapa s jednom sezonom korištenja.


Dakle, ako kosilicu koristite intenzivno i prijeđete puno sati u sezoni, možda ćete mijenjati ulje više puta godišnje.

S druge strane, ako kosite vrlo rijetko, nemojte ulje ostavljati u motoru duže od ~12 mjeseci jer i bez rada, ulje stari i gubi svojstva.


00050529 spremnik za izvlacenje ulja iz kosilice



00050530 pumpa za ulje


Posebne situacije:

Kod novog motora preporučuje se prva izmjena ulja već nakon ~5 sati rada (tzv. ulje razrade), jer se u početku mogu nakupiti sitne čestice od uhodavanja motora.

Također, ako radite u teškim uvjetima kao što je košnja jako visoke ili mokre trave, prašnjavo okruženje, ekstremne vrućine ili na brdovitom terenu, motorno ulje se brže opterećuje. Proizvođači tada savjetuju učestaliju kontrolu i raniju zamjenu ulja nego inače.


U praksi, ako primijetite da ulje u vašoj kosilici izrazito brzo potamni ili da motor bučnije radi, možda je vrijeme za raniju izmjenu.

Ukratko, provjeravajte ulje prije svake košnje. Ako na šipci za mjerenje vidite da je ulje vrlo tamno ili razina ispod minimuma, nemojte odlagati zamjenu.

Redovita izmjena ulja (najmanje jednom godišnje) osigurat će da motor radi pod optimalnim uvjetima podmazivanja i produljit će život vaše kosilice.


Kako pravilno promijeniti ulje u kosilici?

Redovita promjena ulja ključna je za dug vijek motora vaše kosilice. Prije same zamjene važno je pripremiti kosilicu (očistiti okolinu čepa ulja, zagrijati motor) kako bi se ulje lakše ispustilo.

Tek potom slijedi ispuštanje starog ulja i dolijevanje svježeg ulja u motor kosilice za travu. Ako vas zanimak koje ulje za kosilicu kupiti, više o tome možete pročitati u našem blog članku.


U nastavku su koraci za pravilnu zamjenu ulja u kosilici, korak po korak:


Zagrijte motor kosilice

Pokrenite kosilicu i ostavite motor da radi 5 do 10 minuta kako bi se ulje ugrijalo i postalo rjeđe. Toplo ulje će se brže i potpunije iscuriti iz motora, s nečistoćama koje nosi. Nakon toga ugasite motor.


Osigurajte se i pripremite alat

Odspojite kabel svjećice kako spriječili slučajno paljenje motora tijekom rada. Pripremite posudu za staro ulje i nekoliko starih krpa ili papira ispod kosilice da uhvate proliveno ulje. Ako vaša kosilica ima spremnik benzina, preporučljivo je isprazniti gorivo ili bar staviti komadić plastične folije preko grla spremnika i zavrnuti čep preko (to će spriječiti istjecanje benzina prilikom naginjanja kosilice).

00050531 posuda za staro ulje istakanje


Ispustite staro ulje iz kosilice

Kod većine ručnih kosilica ulje se ispušta kroz otvor za punjenje (gdje je šipka za mjerenje). Odvijte čep ili izvadite šipku, zatim nagnite kosilicu na stranu (suprotnu od strane gdje je zračni filter ili karburator) tako da ulje počne teći iz otvora u pripremljenu posudu. Najbolje je nagnuti kosilicu tako da je otvor za ulje okrenut prema dolje, a filter zraka prema gore, čime sprječavate da se benzin ili ulje proliju u filter.

Ako je moguće, ostavite kosilicu u tom položaju minutu-dvije kako bi ulje potpuno iscurilo.

Kod traktorskih kosilica i nekih većih 4T motora postoji vijak za ispust ulja na dnu kartera. U tom slučaju odvrnite taj vijak (ili izvucite pipak za ispust ako postoji), pustite ulje da isteče u posudu, a zatim vratite vijak natrag kad je ocijeđeno.


Alternativno, možete koristiti i pumpicu za izvlačenje ulja kroz otvor šipke (dostupne su ručne ili na principu vakuuma) - to je najčišća metoda. Ključno je da uklonite što više starog ulja iz motora.


Zbrinite filter (ako ga ima)

Većina manjih kosilica nema uljni filter, ali ako vaš model ima zamjenjivi filter ulja (češće kod većih, npr. V-twin motora na traktorskim kosilicama), sada je trenutak da ga zamijenite. Odvijte stari filter (pripremite posudicu ispod jer će i iz njega izići malo ulja) i zavrnite novi filter. Prije stavljanja novog filtera korisno je lagano premazati gumicu brtve filtera s kapljicom svježeg ulja kako bi bolje brtvio. Filter zategnite rukom čvrsto (obično oko pola kruga nakon dodira brtve).


Ulijte novo ulje u kosilicu

Vratite kosilicu u horizontalni položaj. Ulijte preporučeno novo ulje kroz otvor za punjenje koristeći lijevak za što čišći postupak.

Nemojte natočiti odjednom punu količinu koju motor zahtijeva, već dolijevajte postupno – npr. najprije oko 3/4 predviđene količine ulja za kosilice.

Zastanite, pričekajte pola minute da se ulje slegne u karter, zatim očistite i umetnite mjernu šipku te provjerite razinu. Nastavite dodavati po decilitar ulja i svaki put provjeriti razinu dok ne dođete do oznake FULL (pun) na šipci.

Pazite da ne prelijete, razina ne smije prijeći gornju oznaku. Prepunjen motor uljem može lošije raditi i oštetiti brtvila. Većina manjih kosilica ima kapacitet oko 0,5 litara ulja, dok veći motori (traktori) drže oko 1,4 do 1,9 litara.

To su okvirne vrijednosti; za točan podatak provjerite priručnik ili web-stranicu proizvođača motora.


Završne provjere

Kada je razina ulja točno na oznaci, zavrnite natrag čep/dipstick ulja i dobro ga učvrstite.

Spojite ponovno kabel svjećice. Ako ste prelili ili prolili malo ulja po motoru, prebrišite krpom. Sada možete upaliti kosilicu i pustiti je da radi par minuta.

Provjerite da nema curenja oko čepa ili filtera. Motor bi trebao raditi mirno. Zaustavite motor i još jednom provjerite razinu ulja – ponekad nakon prvog starta razina malo padne jer se ulje raspodijeli po motoru, pa po potrebi dotjerajte do pune razine.


Zbrinjavanje starog ulja

Izliveno staro ulje prelijte iz posude u neku praznu bocu ili kanister (koristite lijevak, pazite da se ne polijete, koristite i rukavice).

00050532 kanister za ulje i gorivo lijevak



Ne bacajte ulje u smeće niti ga izlijevajte u okoliš! Motorno ulje spada u opasni otpad koji se može reciklirati. Većina reciklažnih dvorišta ili benzinskih postaja primit će vaše iskorišteno ulje bez naknade. Staro ulje možete odvesti i u ovlašteni servis ili trgovinu koja prikuplja otpadno ulje.


Pravilnim odlaganjem osiguravate očuvanje okoliša i omogućujete da se to ulje preradi i ponovno iskoristi.

Nakon ovih koraka, vaša kosilica je spremna za rad s novim, svježim “krvotokom”. Nikad nemojte preskakati redovitu promjenu ulja! To je jednostavan, jeftin zahvat koji čuva vaš motor.

Uz ispravno ulje i održavanje, motorna kosilica će vam pouzdano služiti dugi niz godina, a vi ćete izbjeći mnoge potencijalne kvarove i glavobolje.