Prije 30 i više godina počelo se voditi više računa o okolišu i štetnim emisijama koje proizlaze iz prijevoznih sredstava. Stoga je većina proizvođača uvela katalizatore u kojima ugljični monoksid (CO) oksidira u ugljični dioksid, ugljikovodici (HC) oksidiraju u vodenu paru i ugljični dioksid, a dušični oksidi (NOx) se reduciraju u dušik.
Što je lambda sonda? Lambda sonda je ključna komponenta u modernim sustavima ispušnih plinova koja mjeri sadržaj kisika u ispušnim plinovima motora.
Njen glavni zadatak je omogućiti optimalan omjer zraka i goriva kako bi motor radio efikasno, smanjio emisije štetnih plinova i produžio životni vijek katalizatora.
Lambda sonda se obično nalazi u ispušnom sustavu vozila, prije i/ili nakon katalizatora. Pozicioniranje može varirati ovisno o modelu vozila. U motorima s više cilindara, često postoje i više lambda sondi kako bi se omogućila precizna kontrola emisija.
Lambda sonda funkcionira kao senzor koji uspoređuje razinu kisika u ispušnim plinovima s razinom kisika u vanjskom zraku. Ovisno o razlici, proizvodi napon koji se šalje u upravljačku jedinicu motora (ECU).
Optimalan omjer zraka i goriva (14.7:1) – Omogućuje najbolju potrošnju goriva i minimalne emisije.
Bogata smjesa (više goriva, manje zraka) – Senzor detektira manjak kisika, što može uzrokovati povećanje emisija.
Siromašna smjesa (više zraka, manje goriva) – Detektira višak kisika, što može smanjiti snagu motora.
Lambda sonda ima nekoliko ključnih funkcija:
Optimizacija potrošnje goriva – Osigurava da motor troši gorivo što efikasnije.
Smanjenje emisija – Prilagođava omjer zraka i goriva kako bi se smanjila emisija štetnih plinova poput CO, HC i NOx.
Zaštita katalizatora – Sprječava prekomjerno bogate ili siromašne smjese koje mogu oštetiti katalizator.
Cijena lambda sonde ovisi o modelu vozila, kvaliteti i proizvođaču. Evo prosječnih cijena:
Univerzalne lambda sonde – Od 40 € do 100 €.
Originalne lambda sonde za specifične modele – Od 90 € do 300 €.
Trošak zamjene obično uključuje i rad mehaničara, što može povećati cijenu za 40 € - 70 €.
BMW E46 također koristi lambda sonde, a ovisno o modelu i godini, E46 može imati dvije do četiri sonde.
Zamjena lambda sonde na ovom modelu obično košta između 130 € i 300 €.
Kod Peugeot 207, lambda sonda često uzrokuje probleme ako motor počne raditi nepravilno ili se upali kontrolna lampica motora.
Zamjena lambda sonde na ovom vozilu obično košta između 100 € i 250 €.
Svi ovi brendovi koriste lambda sonde slične funkcionalnosti. Važno je koristiti originalne ili kvalitetne zamjenske dijelove. Evo nekoliko specifičnosti:
Škoda – Relativno povoljni dijelovi, cijena zamjene 90 € – 200 €.
Mazda – Fokus na originalne dijelove, cijena 150 € – 300 €.
Citroën – Slične cijene kao kod Peugeot modela, zamjena od 120 € do 250 €.
Za svaki model preporučuje se dijagnostika prije zamjene kako bi se osiguralo da je problem zaista u lambda sondi.
Neispravna lambda sonda može uzrokovati povećanu potrošnju goriva, loše performanse motora, pad snage i aktivaciju kontrolne lampice motora.
Lambda sondu je moguće skinuti s pomoću specijalnih nasadnih ključeva.
Popravak lambda sonde nije uvijek moguć, odnosno često ju je potrebno zamijeniti s novom lambda sondom. Moguće je popraviti tek kabel ako je na njemu došlo do oštećenja. Međutim, evo nekoliko koraka koji mogu pomoći:
Čišćenje – Ako je sonda samo zaprljana, može se očistiti posebnim sredstvima za ispušni sustav.
Provjera spojeva – Osigurajte da su električni kontakti čisti i čvrsti.
Dijagnostika – Korištenjem OBD2 uređaja možete provjeriti kodove grešaka koji ukazuju na problem s lambda sondom.
Tester lambda sonde se može koristiti za analizu sondi tipa cirkonija ili titana. Prikladan je za ispitivanje grijanih i negrijanih lambda sondi s 1 do 4 žice.
Ako sonda ne radi ispravno nakon ovih koraka, potrebna je zamjena.
Lambda sonda obično traje između 80.000 i 160.000 kilometara, ovisno o kvaliteti i uvjetima vožnje.
Može li se voziti s neispravnom lambda sondom? Iako je moguće voziti, neispravna sonda može uzrokovati povećanu potrošnju goriva, oštetiti katalizator i povisiti emisije štetnih plinova.