Probušena guma na autu nerijetko se događa u najnezgodnijem trenutku, no pravilna reakcija može vam pomoći da sigurno stignete do vulkanizera.
Guma nije samo od gume u njenoj unutrašnjosti nalaze se slojevi tkanine od najlona, poliestera, čelika ili aramida (kevlar). Te niti, odnosno kordovi, tvore kostur gume (tzv. “cord body”) i raspoređeni su pod određenim kutom kako bi izdržavali sile pritiska, opterećenja i savijanja. Kada guma nema kordove u bočnom zidu, taj zid je mekši i manje otporan na deformacije. Zato se može lakše savijati, ali i oštetiti pri udarima (npr. o rubnik).
U današnjem tekstu donosimo pregled metoda za krpanje gume, iskustva sa sprejevima za privremeni popravak, savjete o najboljem ljepilu za gume te razliku između krpanja gaznog dijela i bočnih strana.
Imajte na umu da se radi o privremenim rješenjima. Za trajni popravak ili zamjenu uvijek se obratite stručnjaku.
Prije nego što posegnete za kompletom za krpanje, provjerite je li oštećenje uopće moguće popraviti.
Prema servisnim smjernicama proizvođača guma i savjetima Kal Tire, popravak je siguran samo ako je rupa manja od 6 mm (1/4 inča), nalazi se na gaznom dijelu gume i nema više od jednog oštećenja na istom mjestu.
Vrhunski vulkanizeri koriste kombinaciju zakrpe s unutarnje strane i umetka (plug), što osigurava mehaničko brtvljenje i hermetičko zatvaranje. Tzv. plug only ili patch only popravci ne nude dovoljnu čvrstoću i mogu dovesti do curenja ili propadanja strukture gume.
U hitnim situacijama najčešće se koristi komplet za krpanje gume koji se sastoji od:
Izvadite komplet za krpanje i pumpu. Ako je predmet (čavao ili vijak) ostao u gumi, ostavite ga na mjestu dok ne budete spremni za popravak kako ne bi došlo do dodatnog ispuštanja zraka.
Skinite poklopac ventila i upotrijebite kliješta ili odvijač da lagano izvučete čavao ili vijak koji se našao u gumi. Pripremite se na brzo djelovanje, jer će nakon uklanjanja zrak brže izlaziti.
Alatom za razvrtanje (T‐drška s rezačem) nekoliko puta okrenite i potisnite u rupu kako biste odstranili krhotine i pripremili kanal za čep. To može zahtijevati primjenu sile.
Gurnite gumenu zakrpu kroz iglu na alatu za umetanje; ako komplet sadrži gumeni cement, premažite čep cementom. Cement djeluje kao mazivo tijekom umetanja i pomaže da se čep učvrsti kada se osigura. Čep umetnite u rupu dok dio čepa ne ostane vani (~1 cm), zatim brzo izvadite alat.
Odrežite višak čepa na razini gazećeg sloja. Napumpajte gumu na preporučeni tlak i provjerite curi li zrak. Ako nema curenja, nastavite vožnju polako i otiđite do najbližeg vulkanizera na stručnu inspekciju.
Vulkanizerski servisi uvijek skidaju gumu sa naplatka i primjenjuju kombinaciju čepa i unutarnje zakrpe, jer se jedino tako zatvara kanal u kojem je oštećen pojas gume i osigurava hermetičnost.
Samo ljepilo ili samo zakrpa ne pružaju odgovarajuću zaštitu; voda i prljavština mogu ući u rupu i degradirati strukturu gume.
Popravci moraju biti izvedeni unutar zone gaznog sloja, u kutu do 35° i promjera do 6 mm, a svako veće ili dublje oštećenje zahtijeva zamjenu gume.
Popularni sprejevi za krpanje gume (pjenasti sealant) nude brzo i jednostavno rješenje kada nemate druge alate. Moderni kitovi sadrže bočicu sealanta i mali kompresor.
Postupak je jednostavan: pričvrstite bočicu na ventil, umetnite cijev kompresora i pustite da se pjena ispuni gumu bez uklanjanja.
Nakon ubrizgavanja vozite polako (do ~40 km/h) kako bi se sealant ravnomjerno rasporedio, te se u najkraćem roku uputite.
Iskustva vozača govore da su setovi s kompresorom pouzdaniji jer omogućuju pravilno napuhavanje gume, dok sami sprejevi u limenci često ostave gumu polovično ispuhanu.
Unatoč praktičnosti, sealant može biti neuredan, skratiti vijek trajanja gume i zahtjeva hitnu zamjenu ili profesionalni popravak.
U kompletima za plug popravke najčešće se nalazi gumeni cement (tzv. vulkanizirajući cement).
Radi se o tekućini koja sadrži otapalo i aditive za vulkanizaciju, a nanosi se na čep i kanal rupe. Kada se čep umetne i cement ispari, vulkanizacija stvara kemijsku vezu koja dodatno učvršćuje.
Slime, proizvođač setova za popravak, objašnjava da su njihove zakrpe već premazane vulkanizirajućom smjesom, a dodavanje cementa samo pokreće reakciju i poboljšava prianjanje.
Važno je i pripremiti površinu - lagano izbrusite ili „izbodite” okolno područje kako bi se ljepilo bolje primilo, te zagladite rubove zakrpe uz pritisak i provjerite jesu li svi rubovi dobro prijanjali.
Napomena: Super‐ljepilo (cyanoacrylate) i slični proizvodi nisu prikladni za popravak automobilskih guma. Namijenjeni su malim gumenim predmetima i brzo pucaju pod opterećenjem. Gumeni cement ili vulkanizirajući cement jedini su preporučeni za privremene popravke čepovima.
Iako postoje „patch” setovi za bočni dio gume, stručnjaci ih ne preporučuju. Kal Tire naglašava da se gume s oštećenjem na bočnom zidu ili ramenu ne smiju popravljati. Razlog je što bočni zid nema ojačanje od kordova kao gazni dio; stoga čep ne može popuniti rupu, a zakrpa neće držati.
Čak i ako bi se zakrpa privremeno zalijepila, struktura gume je trajno oslabljena i rizik od pucanja (blowouta) iznimno je velik.
Svi stručnjaci, uključujući tehničku regulativu industrije guma, savjetuju potpunu zamjenu gume kad dođe do bočnog oštećenja.
Gazni dio gume (tread) ima višeslojnu konstrukciju koja uključuje gumene smjese i čelične ili tekstilne kordove. U slučaju malih rupa, kombinacija čepa i zakrpe unutar gume može privremeno vratiti funkciju i tlak.
Podsjetnik: nije preporučljivo samo “upaliti” i voziti. Redovito provjerite tlak i odmah posjetite vulkanizera. Ako je rupa veća od 6 mm, nalazi se na ramenu gaznog dijela ili je pukotina dublja od jednog sloja, gumu treba zamijeniti.
Plug‐and‐needle setovi pružaju čvršći i dugotrajniji popravak od sprejeva, no zahtijevaju malo snage i vještine. Nakon popravka obavezno provjerite balans kotača i posjetite vulkanizera.
Sprejevi su prva pomoć za manje rupe; dobro čitajte upute i vozite umjereno.
Dodatna oprema: u prtljažnik uvrstite manji kompresor (12 V), rukavice, reflektirajući prsluk i svjetiljku.
Puknuta guma ne znači da ste ostali „na suhom”. Moderni kompleti za popravak i sprejevi za krpanje omogućuju da se privremeno vratite na cestu, no samo pod uvjetom da oštećenje ispunjava kriterije: mala rupa na gaznom dijelu, unutar preporučenog promjera i bez višestrukih oštećenja.
Sprejevi su praktični, ali imaju ograničenja i mogu oštetiti senzore tlaka.
Najsigurniji pristup je kombinacija čepa i zakrpe, a bočni zidovi gume se nikada ne smiju popravljati.
Nakon svakog privremenog popravka obavezno posjetite vulkanizera! Profesionalna procjena i pravilno balansiranje gume ključni su za vašu sigurnost na cesti.