Tlak ulja ili pritisak ulja u motoru treba biti konstantno na idealnoj razini kako bi ulje postiglo svoju svrhu.
A svrha motornog ulja je da podmazuje pokretne dijelove motora te smanjuje njihovu temperaturu i trenje. Osim toga, kvalitetno ulje visoke viskoznosti smanjuje i trošenje motora.
Viskoznost ulja je glavni pokazatelj performansi i kvalitete motornog ulja, a odnosi se na mjeru unutarnjeg trenja ulja.
Na poleđini pakiranja motornog ulja imate obično dva broja koji predstavljaju klasifikaciju prema SAE (Society of Automotive Engineers). Broj uz koji stoji slovo W označava otpor protoku ulja u hladnijim uvjetima (W = winter). Drugi broj određuje otpor protoku pri normalnim radnim uvjetima.
Kvalitetno motorno ulje je ono čija se viskoznost ne mijenja značajno s promjenom temperature. Npr., ako motorno ulje 5W40 ima IV (indeks viskoznosti) od 175, to znači da ima super visoki indeks viskoznosti.
Nakon pokretanja vozila, motorno ulje se zagrijava i pod pritiskom i pri visokoj temperaturi dospijeva do ključnih dijelova sustava.
Ako je lampica ulja ostala svijetliti nakon pokretanja vozila, moguće je da se dogodio kvar. Uzrok paljenja lampice motornog ulja može biti nedostatak ulja, visoka razina ulja, prenizak tlak, kvar pumpe ili čak oštećenje motora. Shvatite situaciju ozbiljno, zaustavite vozilo i pokušajte prvo provjeriti razinu ulja.
Tlak ulja motora služi za cirkulaciju motornog ulja kroz sustav za podmazivanje.
Minimalan pritisak ulja u motoru je 35 kPa (kilopascala) odnosno 0.35 bara. Ovisno o načinu rada motora, ali zapravo sve preko 5 bara smatra se visokim tlakom. Normalan pritisak ulja u motoru ovisi o proizvođaču, no kreće se između 2 i 3 bara.
Zbog ispravnog podmazivanja, normalan tlak je potrebno postići odmah nakon paljenja vozila i održavati ga na stalnoj razini.
Mogući uzroci niskog tlaka motornog ulja:
S druge strane, visok tlak ulja u motoru može biti posljedica radne temperature, začepljenje dotoka ulja uslijed nečistoća i sl.
Mjerenje tlaka ulja u motoru vrši se s pomoću mjernog uređaja odnosno alata koji se priključuju na sustav. Ovisno o indikatoru ulja, spaja se manometar odnosno tester pritiska ulja u motoru.
Postupak:
Previše motornog ulja može značiti preveliki pritisak na brtve motora. Zagrijavanjem motornog ulja povećava se njegova zapremnina.
U pravilu nećete pogriješiti ako sipate oko 1 litre motornog ulja. No prije toga izmjerite kolika je razina ulja. Idealno je da je trag ulja između linija. Ako je čep suh to je dobar pokazatelj da nemate dovoljno motornog ulja u vozilu.
Koliko ćete motornog ulja sipati ovisi i o učestalosti vožnje odnosno njegove potrošnje. Također, imajte uvijek u prtljažniku 1 litru ulja za svaki slučaj.