Regeneracija i čišćenje DPF filtera

U posljednjih nekoliko godina u auto industriji sve je više protivnika vozila s dizelskim motorima. Predlagane su brojne inicijative unutar EU za potpunu zabranu proizvodnje vozila koja imaju motore s unutarnjim sagorijevanjem nakon 2035. godine.

No neke zemlje su takve prijedloge odbile i cijela regulativa koja je bila spremna je odgođena.

Plan je bio prelazak na nova e-goriva (ekološka goriva) bez CO2 koja tek treba razviti. Proizvodila bi se od vodika i ugljikovog dioksida.

Zabrana vozila s dizel motorima proglašena je u određenim gradovima u Njemačkoj, ali i dalje je nedovoljno jasna i nije u potpunosti primjenjiva.


Što je DPF filter?

DPF filter (eng. Diesel Particulate Filter) je uređaj koji kao i katalizator ima zadaću smanjiti ispuštanje i emisiju štetnih plinova u okoliš. Prema zahtjevima iz Euro V norme, DPF je obavezan i ugrađuje se u vozila s dizel motorima od 2009. godine.

DPF filter je zadnja stanica prije nego što ispušni plinovi dospiju u atmosferu.

Sastoji se od metalnog kućišta unutar kojeg se nalazi filter, izrađen od metalnih i keramičkih materijala. Svaki DPF filter ima svoj procijenjeni “vijek trajanja” što prema proizvođačima iznosi nakon 250 000 km. U praksi i uslijed učestale gradske vožnje DFP filter se “začađi” i prije nego što dođe do 200 000 km.

Što kada se upali lampica za DPF filter? Znači da se nakupila velika količina čestica čađe koja je aktivirala senzor na DPF filteru u ispušnom sustavu vozila..

Začepljen DPF filter šteti pravilnom radu automobila s dizel motorom, što može rezultirati otežanim paljenjem motora, ne prihvaćanjem gasa za vrijeme vožnje i nemogućnosti postizanja većih brzina.

Pa je tako DPF filter prijatelj okoliša, ali neprijatelj za vlasnike vozila s dizel motorima. Zašto? Zato što uzrokuje dodatne poteškoće i troškove budući da slijedi čišćenje, regeneracija ili zamjena DPF filtera.


Čišćenje DPF filtera

Vožnja na kratkim relacijama ne ostavlja dovoljno vremena da se pokrene regeneracija DPF filtera. Što ostavlja mogućnost tek za njegovo čišćenje. Očistiti se mogu svi DPF filteri ako nisu pretrpjeli veća oštećenja.

Profesionalno čišćenje DPF filtera vrši se na način da se filter skine i pod utjecajem visokog tlaka i kemijskog sredstva razgrađuje gotovo sav talog. No prije čišćenja treba temeljito pregledati filter kako bi se uvjerili da nije pretrpio određena oštećenja.

Čišćenje DPF-a odvija se s pomoću kemijskih sredstava, aditiva i tekućina. Ovisno o vrsti sredstva i tipu vozila, određeni čistači i aditivi se dodaju direktno u gorivo, u spremnik pokraj rezervoara ili direktno u ispušni sustav vozila pod tlakom.

00033941 sredstvo za ciscenje dpf filtera


Sredstvo za čišćenje DPF filtera


  • preparat za uklanjanje naslaga ugljika i pepela iz DPF filtera koji se nalazi u ispušnom sustavu
  • vraća puni kapacitet DPF filtera

00033942 pistolj za ciscenje dpf filtera

Pištolj za raspršivanje i čišćenje DPF-a


  • Radni tlak: 8 bara
  • Kapacitet: 750 ml

00033943 aditiv za ciscenje dpf crvena


Tekućina za čišćenje DPF-a


  • Uklanja nečistoće i čađu
  • Primjenjuje se s pomoću pištolja za raspršivanje


Regeneracija DFP filtera

Kako očistiti DPF filter u vožnji? Regeneracija DPF filtera je postupak aktivnog samočišćenja prilikom vožnje na otvorenoj cesti. Ideja je da se nakupljena čađa i nečistoće u DPF filteru pod visokom temperaturom ispušnih plinova “spale”. Regeneracija se neće pokrenuti ako za to nisu stvoreni uvjeti.

Preduvjeti su da je motor postigao optimalnu radnu temperaturu (iznad 70 km/h) i radi pod dovoljnim opterećenjem (što veći broj okretaja motora).

No ako automobil gubi gas ili sporije reagira pod paučicom gasa, postupak regeneracije DPF filtera nije preporučljiv korak.


Pasivna regeneracija DPF-a

Pasivna regeneracija DPF-a događa se tijekom dužih putovanja autocestom, kada je radna temperatura dovoljno visoka (do 500 °C).

DPF filter tada ima dovoljno vremena da izvrši pasivnu regeneraciju. Procedura u ovom slučaju nije pokrenuta s pomoću ECU-a (upravljačkog uređaja motora).


Aktivna regeneracija DPF-a

Nakon što je talog čađe unutar DPF-a došao do razine od približno 50 %, ECU će pokrenuti postupak podizanja temperature do 600 °C, što blago povećava potrošnju goriva.

Proces u pravilu traje do 15 minuta, ali ako vozač smanji brzinu ispod 60 km/h ili se zaustavi. Nakon nekoliko neuspješnih pokušaja, upalit će se lampica, ako već nije upaljena. Ako je proces bio uspješan lampica se neće paliti ili ako je bila upaljena, ugasit će se.


Ako je postotak čađe previsok, a regeneracija neuspješna, preostaje posjetiti servis centar gdje će uslijediti čišćenje DPF filtera. U Slučaju da postupak regeneracije nije proveden do kraja, postotak onečišćenja DPF filtera će se povećati.


Za kraj…

Ako vozite dizelaša na kratkim relacijama po gradu, imajte na umu da bi ga trebali nekoliko puta mjesečno “propuhati” na otvorenoj cesti. Vodite računa da sipate najkvalitetnije gorivo koje vam je dostupno.

Sipajući jeftinije gorivo, nećete uštedjeti, već ćete si prouzročiti dodatne troškove održavanja.

DPF filter se može i potpuno ukloniti iz ispušnog sustava vozila, ali je potrebno stručno znanje profesionalnog mehaničara. Osim uklanjanja DPF-a, moguće je i njegova zamjena. Cijena za usluge potpunog uklanjanja DPF-a je 300 eura i više, a zamjena novim je još skuplja.


Potpuno uklanjanje DPF filtera ipak zakonski nije dozvoljeno i vozilo bi moglo pasti na tehničkom pregledu.