Pravilno zatezanje vijaka kotača ključno je za sigurnost vozila i dugovječnost njegovih komponenti. Loše zategnuti vijci mogu dovesti do otpuštanja kotača, oštećenja navoja, pucanja vijaka ili deformacije naplataka.
U nastavku teksta, možete saznati više o metodama zatezanja, alatima i najboljim praksama za osiguravanje ispravnog pričvršćivanja i otpuštanje vijaka kotača.
Postoji nekoliko metoda zatezanja vijaka kotača, a najčešće su:
Ovo je najčešća metoda kojom se kontrolira moment pritezanja pomoću moment ključa (tzv. kilo ključ). Ova metoda je brza i jednostavna, ali mogu se dogoditi određena odstupanja zbog:
Preporučuje se zatezanje vijaka u križnom uzorku kako bi se spriječile deformacije.
Podignite vozilo auto dizalicom ako ste negdje na cesti i potrebna vam je hitna zamjena kotača.
Za skidanje vijaka s kotača:
Odaberite pravi nastavak za udarni pištolj, odnosno udarni nasadni ključ za alu felge (impact sockets), jer su standardni ključevi krhki i mogu puknuti.
Kod demontaže kotača budite oprezni posebno ako koristite ulje za odmašćivanje vijaka. Razlog je taj što ulje može doći u prostor rotora ili bubnja i tako utjecati na stabilnost vozila tijekom vožnje.
Nerijetko se događa da je i nakon otpuštanja vijaka skidanje kotača otežano zbog “stranih tvari” i prljavštine. Svakako nemojte na silu potezati kotač već pokušajte sa što manje sile.
Za zatezanje vijaka kotača:
Prije postavljanja kotača, ako je moguće uklonite nečistoće s navoja i koroziju s ugradbene površine kotača i kočionog diska.
Montaža kotača s lošijim kontaktom na montažnim površinama može uzrokovati otpuštanja vijaka. Tako se može dogoditi da kotač otpadne s vozila za vrijeme vožnje.
Vijke kotača se preporučuje uviti prvo vlastitom rukom, nakon toga pritegnuti pneumatskim pištoljem i potom momentnim ključem.
Puno vlasnika automobila pa i vulkanizera vijke u naplatke umeće pneumatskim pištoljem. Tako se može lako oštećuje navoj i naplatak, pogotovo aluminijski. Bez obzira na sve nemojte žuriti, niti zatezati na silu.
Križni ključ za kotače (eng. lug wrench ili cross wrench) koristi se za ručno skidanje i zatezanje vijaka kotača na vozilima. Ima oblik križa s četiri kraja, koji obično odgovaraju različitim veličinama matica kotača (npr. 17 mm, 19 mm, 21 mm, 23 mm).
Pravilno zategnut vijak osigurava:
Nepravilno zatezanje može uzrokovati probleme poput pucanja vijaka, otpuštanja kotača, vibracija pri vožnji te nejednakog trošenja guma.
Savjet: označite vijke i matice markerom nakon što ih sve pritegnete. Tako možete provjeriti otpuštaju li se sami tijekom vremena ili ne.
Moment zatezanja ovisi o vrsti vijka, materijalu i dimenzijama. Tipične vrijednosti za osobna vozila su:
Tip vozila | Dimenzija vijka | Preporučeni moment (Nm) |
Osobni automobil | M12 x 1.5 | 90 – 110 Nm |
Osobni automobil | M14 x 1.5 | 110 – 130 Nm |
SUV / Kombi | M14 x 1.5 | 130 – 160 Nm |
Teretno vozilo | M22 x 1.5 | 450 – 600 Nm |
Napomena: Provjerite uvijek preporučene vrijednosti u priručniku proizvođača vozila za svaki slučaj.
U tablici momenta pritezanja vijaka kotača nalaze se precizne vrijednosti momenta sile zatezanja koje mogu poslužiti kao smjernice.
Pravilno zatezanje vijaka kotača ključan je aspekt sigurnosti u vožnji. Korištenjem ispravnih metoda i alata može se spriječiti niz problema povezanih s labavim ili pretjerano stegnutim vijcima. Redovita provjera i održavanje osigurat će dug životni vijek kotača i sigurno upravljanje vozilom.