Priručnik za zatezanje vijaka kotača

Pravilno zatezanje vijaka kotača ključno je za sigurnost vozila i dugovječnost njegovih komponenti. Loše zategnuti vijci mogu dovesti do otpuštanja kotača, oštećenja navoja, pucanja vijaka ili deformacije naplataka.

U nastavku teksta, možete saznati više o metodama zatezanja, alatima i najboljim praksama za osiguravanje ispravnog pričvršćivanja i otpuštanje vijaka kotača.


Metode zatezanja vijaka

Postoji nekoliko metoda zatezanja vijaka kotača, a najčešće su:


Zatezanje vijaka kotača moment ključem

Ovo je najčešća metoda kojom se kontrolira moment pritezanja pomoću moment ključa (tzv. kilo ključ). Ova metoda je brza i jednostavna, ali mogu se dogoditi određena odstupanja zbog:

  • Razlika u trenju između navoja i matice
  • Netočnog podešavanja moment ključa
  • Hrapavosti površina i mogućih nečistoća


Preporučuje se zatezanje vijaka u križnom uzorku kako bi se spriječile deformacije.


Zatezanje i skidanje vijaka s udarnim pištoljem

00043898 00023188 525x525

Podignite vozilo auto dizalicom ako ste negdje na cesti i potrebna vam je hitna zamjena kotača.


Za skidanje vijaka s kotača:

Odaberite pravi nastavak za udarni pištolj, odnosno udarni nasadni ključ za alu felge (impact sockets), jer su standardni ključevi krhki i mogu puknuti.


00043899 00038533 800x800


  1. Provjerite smjer vrtnje, većina udarnih pištolja ima prekidač za promjenu smjera (obično lijevo za odvrtanje).
  2. Postavite pravu snagu, ako pneumatski pištolj za kotače ima podesivu snagu, počnite s nižom i povećavaj po potrebi.
  3. Držite čvrsto alat, vibracije mogu uzrokovati proklizavanje i potencijalne ozljede.


Kod demontaže kotača budite oprezni posebno ako koristite ulje za odmašćivanje vijaka. Razlog je taj što ulje može doći u prostor rotora ili bubnja i tako utjecati na stabilnost vozila tijekom vožnje.

Nerijetko se događa da je i nakon otpuštanja vijaka skidanje kotača otežano zbog “stranih tvari” i prljavštine. Svakako nemojte na silu potezati kotač već pokušajte sa što manje sile.


Za zatezanje vijaka kotača:

  1. Počnite ručno – zavrnite vijke rukom kako bi izbjegao ukoso zatezanje (cross-threading).
  2. Koristite pravi moment – prevelika sila može oštetiti navoje ili polomiti vijak. Ako je moguće, koristite moment ključ za završno stezanje prema preporučenim specifikacijama.
  3. Stežite u pravilnom redoslijedu, kod kotača i većih sklopova koristi križni ili zvjezdasti uzorak kako bi se pritisak ravnomjerno rasporedio.
  4. Ne pretjerujte s udarcima, kratki udari su bolji od dugotrajnog držanja prekidača.


Prije postavljanja kotača, ako je moguće uklonite nečistoće s navoja i koroziju s ugradbene površine kotača i kočionog diska.

Montaža kotača s lošijim kontaktom na montažnim površinama može uzrokovati otpuštanja vijaka. Tako se može dogoditi da kotač otpadne s vozila za vrijeme vožnje.

Vijke kotača se preporučuje uviti prvo vlastitom rukom, nakon toga pritegnuti pneumatskim pištoljem i potom momentnim ključem.

Puno vlasnika automobila pa i vulkanizera vijke u naplatke umeće pneumatskim pištoljem. Tako se može lako oštećuje navoj i naplatak, pogotovo aluminijski. Bez obzira na sve nemojte žuriti, niti zatezati na silu.


Križni ključ za kotače

00043901 00014612 525x525


Križni ključ za kotače (eng. lug wrench ili cross wrench) koristi se za ručno skidanje i zatezanje vijaka kotača na vozilima. Ima oblik križa s četiri kraja, koji obično odgovaraju različitim veličinama matica kotača (npr. 17 mm, 19 mm, 21 mm, 23 mm).


Tehnička analiza

Pravilno zategnut vijak osigurava:

  • Optimalnu čvrstoću i otpornost na dinamička opterećenja
  • Sprječavanje spontanog otpuštanja matica
  • Smanjenje rizika od lomova i deformacija
  • Izbjegavanje smičnog naprezanja vijaka


Nepravilno zatezanje može uzrokovati probleme poput pucanja vijaka, otpuštanja kotača, vibracija pri vožnji te nejednakog trošenja guma.

Savjet: označite vijke i matice markerom nakon što ih sve pritegnete. Tako možete provjeriti otpuštaju li se sami tijekom vremena ili ne.


Preporučeni momenti zatezanja vijaka kotača

Moment zatezanja ovisi o vrsti vijka, materijalu i dimenzijama. Tipične vrijednosti za osobna vozila su:


Tip vozila

Dimenzija vijka

Preporučeni moment (Nm)

Osobni automobil

M12 x 1.5

90 – 110 Nm

Osobni automobil

M14 x 1.5

110 – 130 Nm

SUV / Kombi

M14 x 1.5

130 – 160 Nm

Teretno vozilo

M22 x 1.5

450 – 600 Nm



Napomena: Provjerite uvijek preporučene vrijednosti u priručniku proizvođača vozila za svaki slučaj.


00043895 prirucnik za pritezanje vijaka kotaca


U tablici momenta pritezanja vijaka kotača nalaze se precizne vrijednosti momenta sile zatezanja koje mogu poslužiti kao smjernice.


5 savjeta za zatezanje vijaka kotača

00043894 zatezanje vijaka kotaca u pravilnom slijedu

  1. Čišćenje navoja i kontaktnih površina – ukloniti prljavštinu, hrđu i ostatke ulja kako bi se osigurao pravilan kontakt.
  2. Korištenje moment ključa – nemoj koristiti udarne ključeve za finalno zatezanje jer mogu uzrokovati preveliki moment.
  3. Zatezanje u pravilnom slijedu – vijci se zatežu “cik-cak” kako bi se osigurala ravnomjerna raspodjela opterećenja.
  4. Provjera nakon nekoliko kilometara – nakon zamjene kotača, preporučuje se provjeriti moment zatezanja nakon 50 – 100 km vožnje.
  5. Korištenje preporučenih podložnih pločica i maziva – ako je proizvođač propisao upotrebu maziva ili podložnih pločica, koristi ih za optimalan kontakt i dugovječnost.



Pravilno zatezanje vijaka kotača ključan je aspekt sigurnosti u vožnji. Korištenjem ispravnih metoda i alata može se spriječiti niz problema povezanih s labavim ili pretjerano stegnutim vijcima. Redovita provjera i održavanje osigurat će dug životni vijek kotača i sigurno upravljanje vozilom.