Kompletno pranje auta podrazumijeva temeljito čišćenje cijelog vozila, izvana i iznutra. Cilj je vratiti vozilu čistoću i sjaj kao da je novo, obraćajući pažnju na svaki detalj.
U praksi, mnoge autopraonice nude “kompletno pranje vozila” kao uslugu gdje kombiniraju vanjsko pranje s unutarnjim čišćenjem.
Pranje vozila dijeli se na vanjsko i unutarnje. Kombinacijom jednog i drugog dobivate detaljno (kompletno) pranje vozila.
Uz malo truda, moguće je i kod kuće obaviti kompletno pranje automobila.
Za pravilno, uspješno i efikasno pranje automobila, dobro je imati spreman set osnovne opreme i sredstava. S pravim alatima posao je lakši, a rezultat bolji.
Evo popisa preporučene opreme za pranje i čišćenje auta:
Jedna sa šamponom, jedna za ispiranje, po mogućnosti s grit-guard umetkom.
Šampon za pranje auta stvara pjenu i podmazuje površinu za sigurno uklanjanje prljavštine te je blag prema vosku na autu.
Koristite mekane mikrofiber krpe za pranje auta, mikrofiber rukavice i bar 2-3 velike za sušenje, zatim nekoliko srednjih za brisanje voska, stakla, unutrašnjosti itd.
Mikrofiber je višekratni i glavni materijal za sve faze (sušenje, poliranje, unutarnje brisanje).
Odnosi se na visokotlačni perač (uređaj koji vodu iz slavine pretvara u snažan mlaz za pranje) ili na zračni kompresor koji se koristi za čišćenje i dobivanje pritiska zraka za ispuhivanje prašine.
Miniwash mnogi kolokvijalno zovu “kompresor” jer ima motor koji stvara pritisak. Prednosti su što štedi vrijeme i vodu. Može i bolje isprati teško dostupna mjesta.
Za pranje auta preporučljiv je model koji ima podešavanje pritiska i razne nastavke.
Kompresor za zrak producira mlaz zraka kojim možete ispuhati prašinu iz ventilacijskih otvora, tipki, kliznih vodilica sjedala i drugih skrovitih mjesta u unutrašnjosti gdje krpa ne može doseći.
S pomoću njega možete i ispuhati vodu iz šupljina nakon pranja – voda koja ostane u retrovizorima, oko žmigavaca, u spojevima panela ili na rešetki hladnjaka.
Četke za pranje auta nisu “neprijatelj” ako se pravilno odaberu i koriste, ali u većini slučajeva za osjetljive lakirane dijelove, mekana rukavica je sigurnija opcija. Koristite isključivo četke namijenjene pranju vozila.
Nikako npr. četku za ribanje tepiha ili četku za suđe na autu – one su pretvrde. Četke za auto imaju posebna vlakna.
Uzmite četke za felge različite veličine – npr. jedna uska duguljasta za ući duboko u felgu, jedna manja za lice felge, i eventualno četka za gume (čvršća čekinja).
Univerzalno sredstvo za čišćenje ili All Purpose Cleaner za auto, razrijeđen, za razne namjene: čišćenje motora, pragova, unutarnjih plastika (ako je blago razrijeđen), mrlja na tekstilu itd.
Poseban sprej ili tekućina za čišćenje auto-stakala koji ne ostavlja tragove.
Vosak ili sealant za lak je proizvod za zaštitu laka nakon pranja. Bilo u obliku tvrdog voska u pasti, tekućeg voska ili modernog sintetičkog sealanta, potrebno je imati nešto čime ćete “zapečatiti” čistu površinu.
Preporuka je i aplikator spužvica za nanošenje voska te mekana mikrofibra za poliranje.
Detailing glina (clay bar) za povremenu dekontaminaciju laka (skida nevidljivu hrapavost i čestice. Nije za svako pranje, ali dobro ju je imati za periodično čišćenje prije voskanja.
Snažan usisavač za unutrašnjost automobila (idealno mokro-suhi). Time ćete pokupiti prašinu, pijesak i sitni otpad iz kabine i prtljažnika.
Male četkice različite tvrdoće za detalje: npr. mekana četkica za prašinu u ventilacijskim otvorima i oko značaka, srednja za ribanje tekstilnih presvlaka ili tepiha (uz sredstvo), tvrđa za gumene prostirke.
Kist s mekim vlaknima pomaže kod nanošenja detailer sprejeva u uskim područjima.
Ako imate psa, mačku ili nekog drugog "dlakavog" kućnog ljubimca, korisno bi bilo kupiti četke za uklanjanje dlaka.
Blago univerzalno sredstvo za plastiku i interijer (ili samo vlažna mikrofibra) za brisanje kabine, sredstvo za čišćenje tekstila/kože ako trebate ukloniti mrlje s sjedala, te po želji zaštitni premaz za plastiku (tzv. “cockpit sprej” – preferirajte one s mat efektom i UV zaštitom, bez silikonskog masnog sjaja).
Pravilno ručno pranje automobila kod kuće sprječava oštećenja laka (poput mikroogrebotina) i osigurava najbolji rezultat.
Vanjsko pranje označava čišćenje svih vanjskih površina vozila: laka (karoserije), vanjskih elemenata, stakla, svjetala, naplataka, guma, kromiranih ili plastičnih detalja – svega što je izvana vidljivo.
U biti, to je ono što se obično misli pod “pranjem auta”
Slijedite ove korake za sigurno i učinkovito pranje auta izvana:
Parkirajte automobil u hladovini (izbjegavajte direktno sunce kako se šampon ne bi sušio na laku).
Temeljito isperite auto čistom vodom prije nego što krenete s šamponiranjem. Tako ćete ukloniti prašinu i dio prljavštine.
Felge često sadrže agresivnu prljavštinu (metalne čestice kočnica, katran). Preporučuje se prvo oprati felge i gume prije karoserije, korištenjem zasebne kante i četke kako biste spriječili prijenos prljavštine na lak.
Nanesite specijalno sredstvo za čišćenje felgi s pomoću aplikatora i ostavite da djeluje pola minute, zatim istrljajte četkom. Isperite temeljito vodom.
Za teško dostupne dijelove felge koristite usku četkicu.
Metoda dvije kante za pranje auta - kante su jeftine, a mogu spriječiti skupe popravke laka od swirlova, stoga se isplati uložiti u par komada namijenjenih isključivo autopranju.
Zašto je metoda dvije kante toliko korisna? Zato što drastično smanjuje vraćanje abrazivnih čestica na lak.
Kod metode s dvije kante, najveći dio prljavštine ostaje u kanti za ispiranje na dnu (ako ima grit guard).
Kako primijeniti metodu u praksi:
Ako je ispirna voda jako prljava na pola posla, zamijenite ju svježom.
Mnogi vlasnici koji ručno peru auto koriste ovu metodu kao najvažniju naviku za “pranje bez ogrebotina”.
Perite od vrha prema dnu – krenite od krova, stakala, haube i gornjih dijelova, a pragove i donje dijelove karoserije ostavite za kraj (oni su najprljaviji).
Pranje auta pod pritiskom odnosi se na korištenje visokotlačnih perača za čišćenje vozila.
Mlaznicu uvijek držite barem 20-30 cm udaljenu od površine vozila. Preblizak i koncentriran mlaz može oštetiti lak, skinuti zaštitni sloj pa čak i oguliti boju na rubovima ako je oštećena.
Širi kut prskanja (npr. 25° ili 40° mlaznica) bolji je za lak – izbjegavajte “šiljati” mlaz (0°) na karoseriji, on služi samo za felge ili tvrdokorne mrlje.
Nakon što ste obradili cijelo vozilo šamponom, temeljito isperite vozilo čistom vodom. Pobrinite se da nigdje ne ostane sapunice.
Opet možete koristiti vrtno crijevo ili visokotlačni perač.
Sušite tapkanjem i laganim povlačenjem krpe po površini – ne grubim trljanjem. Ne zaboravite obrisati voda iz teško dostupnih mjesta (oko ogledala, rubova vrata, lajsni).
Ako imate kompresor zraka ili puhalicu (npr. snažniji sušilo ili posebno dizajniran puhač za vozila), možete ispuhati vodu iz spojeva i utora (maska, rešetke, retrovizori) kako kasnije ne bi curila.
Kada je auto potpuno čist i suh, dodajte zaštitu. Nanesite vosak ili brzi sprej-vosak na lak prema uputama proizvoda.
Također, očistite vanjska stakla sredstvom za stakla radi kristalne bistrine, i po želji nanesite zaštitu za gume.
Pregledajte detalje poput brava, oko poklopca rezervoara, pragova i obrišite sve što je možda propušteno.
Unutarnje pranje auta odnos se na čišćenje unutrašnjosti vozila – ono koje biste trebali provoditi češće kako biste održavali automobil urednim.
Termin “pranje auta iznutra” praktički je sinonim za unutarnje pranje auta, no možemo ga shvatiti kao sve radnje čišćenja koje se obavljaju unutar kabine.
Za razliku od dubinskog pranja, unutarnje čišćenje je jednostavnije.
Postupak unutarnjeg pranja (čišćenja) vozila:
Iznošenje smeća i tepiha
Uklonite smeće (papiriće, boce, lišće) iz auta. Izvadite podne prostirke – gumene operite vodom ako su prljave, tekstilne istresite ili usisajte odvojeno.
Temeljito usisajte tepih, područje ispod tepiha, između i ispod sjedala te prtljažnik. Koristite nastavke za usisavač kako biste došli u kuteve i uz rubove sjedala.
Uz pomoć mekane mikrofiber krpe prebrišite sve glatke površine.
Za skučenije dijelove (ventilacijski otvori, spojevi panela) možete koristiti kist ili četkicu da izvučete prašinu, potom je usisajte.
Ako su neke površine zamašćene ili imaju flekice upotrijebite blago sredstvo. Na krpu naprskajte malo sredstva za čišćenje plastike ili blagog univerzalnog čistača pa obrišite dotična mjesta.
Nemojte izravno špricati po elektronici ili ekranima.
Sredstvom za stakla i čistom krpom prebrišite vjetrobran iznutra, zatim sve prozore i ogledala.
Ako imate kožna sjedala, obrišite ih vlažnom krpom da skinete prljavštinu s površine. Ne trebate svaki put nanositi balzam, dovoljno je povremeno.
Kožu održavajte tako da ne ostavljate vozilo na suncu bez zaštite ili je premažite sredstvom za kožu svakih nekoliko mjeseci da ostane elastična.
Provjerite je li ostalo kakvih mrvica u pretincima. Po želji, stavite miris za auto (osvježivač) kako bi kabina imala ugodan miris.
Ako jedete u autu ili vozite djecu i pse, korisno je bar obrisati i usisati neposredno nakon većih "nereda" da se ne upije u sjedala.
Dubinsko pranje auta odnosi se prvenstveno na temeljito čišćenje unutrašnjosti vozila, posebice sjedala, tepiha i drugih tkanina, ali i detaljno čišćenje svih površina u kabini.
Dubinsko čišćenje unutrašnjosti auta možete obaviti i sami ako imate malo vremena, par osnovnih sredstava i alata.
Dubinsko unutarnje pranje auta uključuje:
Čist motor lakše otkriva eventualna curenja. Moderni motori puni su elektronike, senzora i konektora, pa se mora postupati oprezno da voda ili jaka kemija ne uzrokuju probleme.
Ako niste sigurni, bolje prepustiti stručnjacima ili se odlučiti samo za suho čišćenje (brisanje).
No, ako se odlučite sami oprati motor, slijedite ove korake:
Motor mora biti hladan ili mlak. Nikako ne prskajte vodu po užarenom motoru ili ispušnom kolektoru.
Stoga, ili perite motor prije prve vožnje u danu, ili pričekajte najmanje 30-60 minuta nakon vožnje da se ohladi.
Zaštita osjetljivih dijelova
Električne komponente prekrijte plastičnim vrećicama ili folijom koliko je god moguće.
Također, zatvorite poklopac kutije zračnog filtera čvrsto (ili ga prekrijte) – ne želite vodu u usisu motora. Odstranite nakratko i kleme akumulatora ako ćete temeljitije prati oko njega.
Nanošenje odmašćivača
Upotrijebite sredstvo za odmašćivanje motora (tzv. engine degreaser) – to može biti komercijalno sredstvo u spreju (npr. Sonax Engine Cleaner, Autoglym Engine Cleaner) ili razrijeđeni APC/dimer.
Pošpricajte ravnomjerno po hladnom motoru i okolnim površinama.
Ručno brisanje motora auta
Uzmite mekane četkice za osjetljive dijelove i tvrđu za metalne zamašćene dijelove.
Lagano oribajte mjesta gdje je bilo uljnih mrlja ili debelog sloja prljavštine.
Ispiranje
Pažljivo isperite prljavu pjenu i otopljenu nečistoću.
Nemojte koristiti visokotlačni mlaz iz neposredne blizine u motoru!
Umjesto toga, upotrijebite vrtno crijevo s blagim mlazom ili pištolj na kojem možete kontrolirati snagu.
Vidjet ćete kako prljava voda otječe – nastojte to raditi na mjestu gdje se može skupiti otpadna voda ili gdje neće otići direktno u zemlju (npr. na prilazu kuće s odvodom).
Sušenje i završetak
Nakon ispiranja, vrlo je bitno dobro osušiti motorni prostor.
Uzmite krpe i pobrišite što možete – velike ravne površine, plastike, kabele. Idealno je upotrijebiti kompresor za zrak ili puhalo da izdvojite vodu iz utora i utičnica. Posebno ispuhnite oko svjećica, klema, alternatora i sl.
Ostavite otvorenu haubu da se suši na zraku još neko vrijeme. Možete i upaliti motor nakon brisanja i pustiti ga da radi par minuta – toplina će ubrzati sušenje i pomoći ispariti vlagu (plus provjerit ćete da li sve radi kako treba).
Alternativa punom pranju je suho čišćenje motora. Krpe, četke i malo sredstva na krpi za čišćenje bez ispiranja – to traje duže, ali nema otpadne vode.
“Dimer” je pojam koji se u kontekstu pranja auta odnosi na snažno sredstvo za odmašćivanje i čišćenje tvrdokorne prljavštine.
DImer je alkalni odmašćivač visoke koncentracije koji se prije upotrebe obavezno razrjeđuje vodom.
Kako se koristi? Dimer se obično razrjeđuje u omjeru od cca 1:5 do 1:10 s vodom (ovisno o jačini i preporuci proizvođača).
Nanosi se prskalicom ili pjenom na željene površine, pusti da djeluje kratko (ne smije se osušiti na površini!) i zatim temeljito ispere snažnim mlazom vode.
Pri radu s dimerom obavezno koristite rukavice, a idealno i zaštitu za oči.
Može nagristi i nezaštićeni aluminij (npr. neobojene alu dijelove motora), zamutiti krom ako se ostavi predugo, pa čak i oštetiti lak ako je jako koncentriran i osuši se na njemu.
Zato:
Profesionalne praonice imaju separatore i filtre za otpadnu vodu, dok doma nemate tu prednost.
Ukratko, dimer je “teška artiljerija” za čišćenje automobila – vrlo koristan za ekstremnu prljavštinu, ali treba ga koristiti oprezno i štedljivo.
Pranje automobila odozdo (podvozja) često se zaboravi, no izuzetno je važno, posebno u područjima gdje se zimi ceste posipaju solju ili ako se vozilo vozi po blatu i makadamu.
Podvozje, iako nije vidljivo, trpi jake udare prljavštine: blato, pijesak, sol, voda, sve to može uzrokovati koroziju i oštećenja s vremenom.
Možete koristiti običnu prskalicu za travnjak. Spojite na crijevo i gurnite pod auto, pa pustite vodu da prska prema gore. Polako pomičite prskalicu duž cijelog podvozja.
Postoje posebni nastavci za visokotlačne perače koji su zakrivljeni ili na malim kotačićima.
Uzmite zaštitne naočale i neku stariju odjeću, lezite na tlo (ili još bolje, dignite auto na dizalicu ili rampu ako imate) i ručno visokotlačnim peračem ispirite svaki kut podvozja.
Podvozje se uglavnom ispire čistom vodom. Ako je baš masno (npr. od curenja ulja), može se naprašiti APC ili odmašćivač kao i za motor, pa isprati, ali za redovno održavanje voda je dovoljna.
Kada prati podvozje? Idealno dva puta godišnje, nakon zime (da se ispere sol) i nakon jeseni ili ljeta.
Detaljno pranje auta (autodetailing) predstavlja najtemeljitiji način čišćenja vozila, uključujući višestupanjsko vanjsko pranje, dubinsko unutarnje čišćenje, uređenje motornog prostora te završnu zaštitu svih površina.
Kompletnim pranjem automobila kod kuće možda nećete uspjeti oprati toliko detaljno automobil kao u autodetailing studiu, ali možete postoći gotovo identičan učinak!
Cilj je manja potrošnja vode i ekološki prihvatljiva sredstva. Eko pranje teži očuvanju okoliša korištenjem biorazgradivih šampona, minimalne količine vode i pranjem na odgovarajućim mjestima.
Suho pranje automobila (eng. waterless car wash) je metoda čišćenja vozila bez upotrebe vode. Umjesto vode koriste se posebni sprejevi koji sadrže lubrikante i blage čistače.
Sprejevi se nanesu direktno na karoseriju, a zatim se prljavština briše mikrofiber krpom, bez ispiranja. Nije preporučljivo za blatnjava ili jako prljava vozila jer postoji rizik od ogrebotina.
Osmozna ili demineralizirana voda je pročišćena obrnutom osmozom, procesom koji uklanja gotovo sve minerale i nečistoće.
Za pranje auta kod kuće možete kupiti deionizacijski filter koji se spaja na vrtno crijevo. Takva voda ne ostavlja mrlje kad se osuši.
Držite svoju opremu za pranje auta odvojeno od kućnih sredstava. Idealno u jednoj kutiji ili polici u garaži, kako biste uvijek znali da su kante čiste, krpe oprane i spremne, a sredstva na okupu.
Nakon svakog pranja, operite i posušite korištene krpe i rukavice, isperite četke i kante, te posložite za idući put. Tako će vam pranje ići glatko, a oprema će dulje trajati.
Uz ovakvu opremljenost i znanje iz prethodnih poglavlja, spremni ste za pravilno, detaljno i ekološki osviješteno pranje auta.
Sretno pranje i uživajte u sjaju svog vozila!