Glina za pranje auta - Što je gliniranje?

Glina za pranje auta (auto detailing clay) je specijalan proizvod koji služi za dekontaminaciju laka – uklanjanje onih onečišćenja koja se ne mogu skinuti običnim pranjem.

To uključuje industrijsku prašinu (sitne metalne čestice koje se ujedu u lak), smolu drveta, sitne točkice katrana, ostatke insekata i druge “mrlje” koje daju hrapav osjećaj površini čak i nakon pranja.

Gliniranje je korak koji se obično radi prije poliranja ili voskanja kako bi površina bila potpuno čista.


Što je glina i kako radi? Izgleda kao plastelin – gumena, ljepljiva masa koja se oblikuje rukom. Kada se klizi glinom preko laka uz odgovarajući lubrikant, ona “pobire” mikroskopske kontaminacije s površine i veže ih u sebe​.

Površina ostaje glatka kao staklo. Glina je dovoljno nježna da ne ošteti lak, ali dovoljno čvrsta da izvuče čestice iz mikro-pora laka.


Kako koristiti glinu za lak vozila?

Auto mora biti opran i potpuno čist prije gliniranja (ne želite da glina skuplja običnu prljavštinu jer će se trošiti i potencijalno grebati). Također, auto bi trebao biti mokar/lubriciran tokom gline. Nabavite lubrikant za glinu – to može biti poseban sprej (detailer spray) ili jednostavno mješavina vode i malo šampona u bocu za prskanje.


  1. Uzmite komad gline (otprilike veličine tri prsta) i spljoštite ga u oblik pločice ili palačinke debljine oko 5 mm. Time povećavate površinu koja dira lak.
  2. Odaberite jedan panel (npr. haubu). Izdašno našpricajte lubrikant po površini – cilj je da klizanje bude potpuno glatko bez zapinjanja. Nikad nemojte koristiti glinu na suhom laku!
  3. Laganim pritiskom pomičite glinu po površini u linearnim potezima (npr. lijevo-desno). Osjetit ćete u početku lagano trenje i možda “puckanje” zvuk – to glina skuplja kontaminaciju. Nakon par poteza isti dio će kliziti lakše – znak da je površina čista. Stalno održavajte površinu skliskom lubrikantom.
  4. Pogledajte glinu i vidjet ćete sivo-smeđe točkice u njoj. To je prljavština koju je pokupila. Kada jedan dio gline bude prljav, preklopite je prema unutra i oblikujte novi čisti sloj. Tako uvijek radite s čistom površinom gline.
  5. Metodično prijeđite cijelu karoseriju. Posebno obratite pažnju na horizontalne površine (krov, hauba, prtljažnik) jer tu najviše pada industrijski talog i čestice kočnica. Bočne strane iza prednjih kotača su često pune sitnih točkica katrana od ceste, glina to kupi.
  6. Možete nakon svakog panela obrisati krpom taj dio da uklonite višak lubrikanta i provjerite glatkoću. Površina bi trebala biti svilenkasta pod prstima, tzv. “baby skin”. Test: navucite ruku u plastičnu vrećicu i lagano prelazite po laku – ako ima ikakvih hrapavosti, osjetit ćete ih kroz vrećicu. Nakon gline, ne bi trebalo biti hrapavosti.
  7. Obavezno ponovo isperite auto ili obrišite detailerom cijelu površinu kako biste uklonili ostatke lubrikanta i otkinute komadiće gline. Sad je lak potpuno čist i spreman za vosak ili poliranje. Zapravo, odmah navoskajte ili zaštitite lak – gliniranjem ste skinuli i sve prethodne slojeve voska ili zaštite, pa je lak trenutno “goli” i izložen ako ga ne zaštitite.


00046717 kako koristiti glinu za lak vozila auta


Napomene i dodatni savjeti za gliniranje laka

Glinu nemojte koristiti na vrućoj površini ili na jako starom ispucalom laku. Ako vam glina padne na pod – nažalost, gotovo je, pokupit će pijesak i više nije sigurna za upotrebu (mogla bi izgrepsti lak).

Odrežite taj komad i uzmite novi. Jedna glina može obraditi 2-3 automobila srednje zaprljanosti prije nego što postane prezasićena prljavštinom – tada je zamijenite.

Ne pokušavajte “oprati” glinu od prljavštine – to ne ide, radije je zamijenite novom kada se zasiti.


Vrste gline

Ima ih različitih “gradacija” – fine, medium, heavy. Fine je najsigurnija za lak (najmanje agresivna) i preporuka za većinu korisnika.

Medium i heavy izvlače više, ali mogu ostaviti lagane ogrebotine ili zamućenost, pa se obično koriste prije poliranja.

Za početak, uzmite fine clay bar kit – obično dolazi pakiranje s glinom i lubrikant-sprayom.


00046719 glina za lak auto


Zašto koristiti glinu za auto?

Ako planirate voskirati ili polirati auto, glina će ukloniti sve ono što smeta da poliranje bude učinkovito. Tako se vosak veže direktno na lak, a ne na prljavštinu. Rezultat je bolja i dugotrajnija zaštita.

Povremeno gliniranje (npr. 1-2 puta godišnje) održava lak glatkim i sprječava dugoročna oštećenja od kontaminanata (npr. metalne čestice mogu s vremenom zarđati i napraviti sitne točkice hrđe u laku, tzv. “rail dust” – glina to uklanja prije nego postane problem).

U suštini, glina za auto djeluje poput gumice koja briše nevidljivu prljavštinu s vaše boje, ostavljajući je potpuno čistom​en.wikipedia.org. Jednom kad to probate, bit ćete iznenađeni koliko površina može biti glatkija nego nakon samog šamponiranja. To je tajna koju profesionalci koriste da pripreme vozilo za onaj show-room sjaj.